tirsdag den 1. april 2008

Generation Google

Direktøren for Statsbiblioteket snakker om bøger og biblioteker - og om Google-generationen i artiklen her: http://www.statsbiblioteket.dk/forbiblioteker/nyheder/er-bogen-vigtigst

Hans tanker om bøger og biblioteker er svære at være uenige i; men det der virkelig får mig op af stolen, er Google-generationen.

Google-generationen er nemlig ikke kun folk født efter 1993. Jeg tilhører også selv Google-generationen, hvis der ved det forstås et menneske der hellere vil sidde foran en skærm end med en bog; som hellere skriver på et tastatur end med blyant og papir; og som hellere bruger Google og Wikipedia end Den store danske encyklopædi.

Men det vigtige er sådan set ikke hvilke teknologier de bruger. Det vigtige er hvorfor.

For mit vedkommende et det er spørgsmål om 'convenience'. Det skal være nemt.

Mange af de ting jeg læser findes kun on-line. Hvilket selvfølgelig gør valget meget nemmere. Men jeg sidder også med min laptop i sengen og skriver - både fordi det går hurtigere, og fordi jeg så samtidig har alverdens reference-kilder lige ved hånden. Og jeg bruger Google og Wikipedia af den simple grund at jeg alligevel er on-line. Jeg ejer ikke den Store Danske Encyklopædi.

Vi er som biblioteker ikke oppe imod de nye teknologier. Vi er oppe imod en hel galakse af rå information, som vores lånere har adgang til 24 timer i døgnet, uanset hvor de befinder sig. Vi er oppe imod verdens største, digitale bibliotek; fyldt med de største klassiske forfattere, og fyldt med en hel masse håbefulde amatører, som sandsynligvis aldrig vil blive udgivet på noget kommercielt forlag. Vi er oppe imod Alexandrias legendariske bibliotek x1.000, som er åbent altid og altid tilgængeligt.

Hvordan håndterer vi det; som biblioteker, som bibliotekarer og som samfund? Stiller vi grænser op, trækker linjer i sandet og sørger for at det vi har at tilbyde ikke bliver alt for let-tilgængeligt?

Eller tager vi udfordringen op, kæmper mod forældede tankegange og kulturer og sørger for at vi udnytter de nye muligheder til at give vores lånere en bedre service der næsten kan måle sig med Alexandria103

Hvilken verden lever du i?

Ingen kommentarer: