tirsdag den 12. februar 2008

Bibliotekets fremtid

Jeg skal da ærligt være ved at debatten lige nu bekymrer mig.

Det bekymrer mig at politikere fra begge sider af folketingssalen - inklusiv vores kulturminister! - går på banen og siger at de er villige til at revidere biblioteksloven, så bøger bliver det eneste medie bibliotekerne skal have.

Det bekymrer mig næsten lige så meget at forfatterne åbenbart ser bibliotekerne som deres eneste mulighed for at få udgivet smalle bøger i Danmark - eller, alternativt, at kunne leve af deres metier, hvis de ikke lige hedder Leif Davidsen.

Men mest af alt bekymrer det mig at bibliotekerne lader denne mulighed glide forbi og næsten udelukkende reagerer defensivt.

Lad os dog være proaktive! Lad os drømme, som biblioteks-personale. Lad os prøve at formulere vores bedste drøm om biblioteket i fremtiden, og formidle den drøm videre til politikerne. Både de lokale og de nationale.

Ingen kommentarer: