mandag den 25. februar 2008

Kvinder og computerspil

Ja, jeg er feminist. Det er ingen hemmelighed. Men det kan stadig overraske mig hvor stærkt jeg kan reagere, når jeg møder køns-fordomme.

Det gjorde jeg i dag. I en lektørudtalelse, no less! Et rigtig godt skydespil til "store drenge og voksne mænd." Dén fik jeg godt nok galt i halsen.

Hvad?! Kvinder er kun interesserede i The Sims og andre tøze-spil med dyr og mennesker - og ingen vold - eller hvad?

Jeg kender rigtig mange kvinder - faktisk alle de kvinder jeg kender der spiller - som kan li' et godt skydespil fra tid til anden. Som har nøjagtig lige så stort behov for at afreagere dagens frustrationer med hjælp fra store skydevåben. Og som synes det er skægt at meje folk ned i hobetal - så længe det selvfølgelig kun er for sjov.

Så kan vi ikke godt enes om at køns-kvoteringen i vores samfund er en skidt idé. Jeg vil ikke bedømmes for hvad jeg kan og ikke kan baseret på mit køn - lige som jeg siden mine tidligste år har gjort oprør mod den idé at mine interesser skulle være baseret på mit køn. Nej, jeg har aldrig syntes at baby-dukker var sjove - til gengæld har jeg altid fundet fjernstyrede biler fascinerende.

Nej, jeg ser ikke Årgang 0... til gengæld sidder jeg klistret til skærmen når der køres Formel 1.

Gør det mig til et dårligt menneske? Det håber jeg sandelig ikke. Gør det mig til en dårlig kvinde? Usædvanlig, måske. Mærkelig - helt sikkert. Men jeg vil meget hellere bedømmes på mine evner end på mit køn.

Ingen kommentarer: